Jan van Rossum #3

Jan van Rossum: In mijn werk beweeg ik me in het grensgebied van abstractie en figuratie. Een dubbelzinnige positie. Een vlek kan tegelijkertijd een vlek zijn maar je kunt er ook een wolk in zien. Maar een lijn blijft altijd een lijn en een streepje een streepje. Als kind tekende ik niet of nauwelijks. Dat is nu wel anders. In de laatste decennia heb ik tientallen schetsboeken volgetekend, gekrabbeld en gekrast. Wat is het verschil? Het is of ik een gemis heb moeten inhalen. De laatste tijd teken ik vaker op grotere formaten papier. Ik kijk graag naar bomen, bosjes, struikgewas en gras in zijn verschillende verschijningsvormen. Dat zou je mijn onderwerpen kunnen noemen, maar het belangrijkste is daarbij het ritme, de openheid of verdichting, buigingen, draaiingen; liggende, leunende, hangende en staande vormen. Boomachtig; takachtig; struikachtig; grasachtig. Het onderwerp is daarbij maar een aanleiding. De schilderijen volgen en beïnvloeden de tekeningen en omgekeerd. Waren de doeken tot voor kort vaak fors, tegenwoordig zijn de formaten kleiner. De kleuren zijn al langere tijd gedempt en lijken nog soberder te worden. Ik streef naar hoe langer hoe minder. Als iemand die zachter gaat praten en minder te zeggen heeft. www.janvanrossum.com

Description

Jan van Rossum: In mijn werk beweeg ik me in het grensgebied van abstractie en figuratie. Een dubbelzinnige positie. Een vlek kan tegelijkertijd een vlek zijn maar je kunt er ook een wolk in zien. Maar een lijn blijft altijd een lijn en een streepje een streepje. Als kind tekende ik niet of nauwelijks. Dat is nu wel anders. In de laatste decennia heb ik tientallen schetsboeken volgetekend, gekrabbeld en gekrast. Wat is het verschil? Het is of ik een gemis heb moeten inhalen. De laatste tijd teken ik vaker op grotere formaten papier. Ik kijk graag naar bomen, bosjes, struikgewas en gras in zijn verschillende verschijningsvormen. Dat zou je mijn onderwerpen kunnen noemen, maar het belangrijkste is daarbij het ritme, de openheid of verdichting, buigingen, draaiingen; liggende, leunende, hangende en staande vormen. Boomachtig; takachtig; struikachtig; grasachtig. Het onderwerp is daarbij maar een aanleiding. De schilderijen volgen en beïnvloeden de tekeningen en omgekeerd. Waren de doeken tot voor kort vaak fors, tegenwoordig zijn de formaten kleiner. De kleuren zijn al langere tijd gedempt en lijken nog soberder te worden. Ik streef naar hoe langer hoe minder. Als iemand die zachter gaat praten en minder te zeggen heeft. www.janvanrossum.com